Sunday 15 January 2012

wahai manusia, bersyukurlah kepada allah...


 Bersyukur adalah sebagai tanda kita mengakui diri kita hamba Allah yang tunduk kepada kerajaan Allah yang maha kaya yang memiliki segala sesuatu. Jika sebaliknya maka kita adalah seorang hamba yang menderhakai Tuhannya yang telah mengurniakan kepadanya segala kesenangan dan kenikmatan.
Oleh itu adalah menjadi satu tanggungjawab kepada kita untuk bersyukur kepada Allah atas segala nikmat yang kita terima. Sudah tentu nikmat yang kita perolehi terlalu banyak sehingga kita sendiri tidak mampu menghitungnya.
 
 

 Cukuplah sekiranya kita bayangkan bagaimana jika matahari terus menerus memancarkan cahayanya sepanjang hari tidak kira siang mahupun malam ? Sudah pasti ketika itu tiada kehidupan yang dapat bertahan hidup di atas muka bumi ini termasuklah manusia.

"katakanlah (wahai muhammad) : bagaimana pendapatmu, jika Allah menjadikan umtukmu siang itu terus menerus sampai hari kiamat. siapakah tuhan selain Allah yang akan mendatangkan malam kepadamu sebagai waktu istirehat ? apakah kamu tidak memperhatikan ?"(surah Al-Qashash : 72)




Bagaimana pula nikmat yang Allah kurniakan untuk memberi kesenangan kepada kita seperti anggota badan yang sempurna, kenderaan yang baik dan rumah yang selesa ?. Tidakkah kita patut bersyukur dengan segala nikmat yang telah dikurniakan itu ?

“... Dan amat sedikit dari hamba-hamba-Ku yang bersyukur.” (Surah Saba’, 34: 13)

“... akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur.” (Surah al-Baqarah, 2: 243)

 Ramai orang yang semakin jauh daripada Allah setelah menikmati kesenangan bahkan menafikan sama sekali kenikmatan yang diterimanya adalah kurniaan daripada Allah. Maka, marilah kita bersyukur atas segala nikmat yang diberikan.
wallahualam....
 




1 comment: